Symposium: het gebruik van Artificiële Intelligentie in het onderwijs

12 mei 2023 (12:30 uur)

Sinds de release van ChatGPT in november 2022 staat Artificiële Intelligentie (AI) in het onderwijs opeens hoog op de agenda. Maar er wordt al meer dan dertig jaar onderzoek gedaan naar AI in het onderwijs. En AI wordt ook al volop gebruikt, bijvoorbeeld om feedback-op-maat te geven aan studenten. Hoe adequaat en zinvol is het huidige gebruik van AI? En wat kan beter? Dat zijn de centrale vragen van het symposium Towards Highly-Informative Learning Analytics.

Hoe adequaat en zinvol zijn de huidige benaderingen?

Digitale leeromgevingen leveren gigantisch veel informatie op. De analyse van die gegevens (ook wel Learning Analytics genoemd) met gebruik van AI kan inzichten verschaffen in de capaciteiten en gedragspatronen van leerlingen. Die inzichten kunnen leiden tot cruciale actiepunten om het curriculum en cursusontwerp te sturen, maar ook om nieuw onderwijsaanbod te ontwikkelen en - met inzet van Artificiële Intelligentie - gepersonaliseerde hulp aan te bieden. Maar zijn de huidige benaderingen van AI in het onderwijs adequaat en zinvol voor het studiesucces van onze studenten?

AI-kunst
Tijdens het symposium is een vernissage van de AI-kunstenaar Alexander Gürten uit Berlin. Alexander Gürten heeft Design en Wiskunde gestudeerd en werkt al lang samen met Hendrik Drachsler aan de impact van AI op de samenleving, en meer in het op het bijzonder onderwijs en de kunst. In 2005 schreef hij zijn diploma-thesis in Kunstfilosofie met de titel 'Can an artificial intelligence understand art'. In zijn AI-kunst concentreert hij zich op bepaalde grafische stijlen en geeft hij de AI het liefst zoveel mogelijk creatieve vrijheid.

Aanmelden
Klik hier voor meer informatie over het programma en aanmelden.